Hedef Anahtar Kelime Nedir ve Stratejisi Nasıl Olmalıdır?

Updated: Jul 8


Keywords for SEO

Bu yazımızda hedef anahtar kelime nedir ve hedef anahtar kelime stratejisinin nasıl kurulur, anahtar kelime bulma nasıl olur? bunlardan bahsedeceğiz. Sizin de bildiğiniz gibi SEO’ya uygun bir web sitesi yaratmanın adımlarında biri de içeriklerin zenginliği ve güçlü olmasıdır. İçeriklerin konuyla alakalı olmasının öneminin yanın da belirli anahtar kelimelerin kullanılması büyük bir önem arz etmektedir. Ancak bu anahtar kelimeleri tabii ki de kendi ön görülerimize göre seçmemiz stratejik bir hamle değildir. Hangi sayfaya, hangi siteye hangi kelimelerle çalışacağımızı belirlememiz ve doğru kelimelere odaklanarak içerik oluşturmamız bizi kısa sürede öne çıkaracaktır.


Şimdi gelelim doğru anahtar kelime seçimi nasıl olur ve taktikleri nelerdir?


İlk olarak anahtar kelime stratejisi oluşturmaya odaklanalım, bir web sitesinde SEO çalışması olarak yapacağımız ilk iş olan hedef anahtar kelime stratejisi tüm çalışmalarımızın temelini oluşturacak bir konudur. Doğru kelimelere odaklandığımızda olumsuz sonuç olmamız oldukça düşüktür.


Öncelikler bir sayfada sadece tek bir anahtar kelime olmalı gibi bir zorunluluk yoktur. Çünkü farklı kelimelerle aynı sayfaya gelen kullanıcılar olabilir. Bir sayfada üç farklı anahtar kelime de olabilir tek bir anahtar kelime de olabilir önemli olan bunun doğru bir strateji olarak yapılmasıdır ve hangi kelimenin hangi sayfaya odaklandığını doğru bir şekilde belirlemek gerekir. Peki nasıl bir kelimeye odaklanacağız? Bunu çoğu zaman en popüler ve sektörde duyduğumuz en yaygın kelimeyi kullanarak yapacağımızı düşünürüz ancak bu doğru değildir. Yemek satan bir siteyseniz örneğin büyük ihtimalle yemek siparişi, yemek gibi kelimeleri anahtar kelime belirleyerek üst sıralara çıkmak isteyeceksiniz ancak şunu unutmamalıyız ki en popüler kelimelerde rekabet eden web sitesi sayısı da bir o kadar yüksektir. Yani çok büyük bir bütçeniz yok ise yani reklam çalışmaları yapmıyorsanız bu en popüler kelimelere odaklanarak ilk sıralara çıkma çalışmalarınız oldukça uzun yıllarınızı alabilir. Doğru bir strateji yapmak isteyen kişi daha uzun kuyruklu kelimelere (Long -tail keywords) ve dönüşüme daha yakın, muhtemelen aylık arama hacmi düşük olan kelimelere odaklanması en doğrusu olacaktır. Dolayısıyla bu tarz bir strateji belirleyerek uzun kuyruklu anahtar kelimelere odaklanmak dönüşüm odaklı bir çalışma yapış olma olasılığınızı yükseltecektir ve daha kısa sürede odaklandığınız anahtar kelimelerde ilk sıralarda konumlanacaksınız. Bu şekilde uzun kuyruklu kelimeler (Long-tail) genellikle arama hacimleri düşük, dönüşüm oranları yükseki rekabet oranı düşük özelliklere sahiptir.


Anahtar Kelime Belirleme


Rakip Analizi


Öncelikle anahtar kelimenizi belirlemeye başlarken sektörünüzde ilk sıralarda olan firmaların hangi anahtar kelimelere odaklandığı konusunda bir fikre sahip olmanızda fayda vardır. Bunun için 2 farklı ücretsiz Google eklentisi kullanabilirsiniz.



Yukarıda belirttiğimiz ücretsiz Google uzantılarını indirerek rakip sitelerinizde yaratılan meta title ve descriptionları kontrol edebilirsiniz. Bu kısımlarda rakiplerinizin odaklandığı anahtar kelimelerin bir listesini yapmanızı öneririz.


Ücretsiz olarak anahtar kelime araştırması yapabileceğiniz, kelimelerin arama hacimlerini ve benzer kelimeleri görebileceğiniz iki farklı ücretsiz "anahtar kelime araçları"ndan bahsedeceğiz:



seomonitor

SEO Topics arattığınız bir kelime ile ilgili tüm sonuçları çıkartmaktadır. Çıkan sonuçlarda kelimelerin arama hacimlerini, cpc değerlerini ve buna benzer metrikleri görebilirsiniz. Buradan da ilk başta rakiplerden oluşturduğunuz anahtar kelime listesine eklemeler yapabilirsiniz.



Search Intent


Search Intent yani arama niyeti. Arama niyeti ikiye ayrılmaktadır, satın alma niyetli ve araştırma niyetli aramalar. Bu iki arama türü arasında satın alma niyetli aramaların dönüşüm oranı yüksektir çünkü bu aramalarda kullanıcılar daha çok “sipariş ver”, “satın al” gibi kelimeler kullanır ve satın alma niyeti daha yüksek olur.


Search Intent konusunda dikkat etmemiz gereken püf nokta seçmiş olduğumuz anahtar kelimenin search ıntent'e uygun olmasıdır. Yani bir e ticaret siteniz var ve eğer araştırma niyetli bir kelimede üst sıraya çıkmak isterseniz burada yanlış strateji uygulamış oluyorsunuz.


Anahtar Kelime Rekabeti Ölçme


Google’da bir kelime arattığınızda arama sekmesinin altında ne kadar sonuç sıralandığı ile ilgili bir veri göreceksiniz. Bu veri bize o kelimede ne kadar sonucun Google’da sıralandığını göstermektedir. Yani bu da rekabet edeceğiniz web siteler anlamına gelmektedir. Bir kelime üzerinde araştırma yaparken mutlaka rekabet ölçümü yapıp ona göre stratejimize yön vermeliyiz. Eğer kelimenin Google’da çıkan sonuçlarının sayısı fazlaysa ve aynı zamanda ilk çıkan sitelerin domain ratinglerine baktığımızda yüksek ise bu anahtar kelime üzerine oynamak bizim için mantıksız bir hamle olabilir. Tabii ki sadece içerik o kelimede en üst düzeye çıkmamıza tek sebep değildir. Sitemizin genel durumu, aldığımız backlink sayısı vb. gibi durumlar da bunu etkilemektedir. Bu yüzden ilk sırada çıkan sitelerin baktığımızda domain ratingleri de düşükse belki arama sonuçları yüksek olsa da bir süre üzerine çalışılarak belirlediğimiz kelimede üst sıralara çıkma şansımız vardır.

LSI Keyword Araştırması (Latent Semantic Indexing)


LSI'ı kısaca açıklamak gerekirse anahtar kelimeler ve anahtar kelimenizle bağlantılı terimler arasındaki ilişkiyi tespit etmek için kullanılır.Google indekslediği tüm sayfalarda anahtar kelime olmasa bile bağ kurduğu kelimelere göre sayfayı öne çıkarabilir.


Google’ın içeriğinizin tam olarak ne ile ilgili olduğunu anlaması için LSI kelimeleri mutlaka yazı içerisinde geçirmemiz gerekmektedir. Bu sayede Google sitemizin tam olarak kategorisini anlar. LSI keyword araştırmasını yaparken farklı toollardan faydalanabileceğiniz gibi Google’ın direkt kendisinden de yararlanabilirsiniz. Kullanabileceğiniz toollar:



Ubersuggest Anahtar Kelime Aracı

Bu sitelerden sizin anahtar kelimenizle bağlantılı kullanabileceğiniz kelime önerilerinde bulunmaktadır. Arama hacimlerini, gerçekten sizinle alakalı olup olmadığı gibi faktörleri de inceleyerek LSI kelimelerinizi belirleyebilirsiniz.


Anahtar kelime stratejisi aslında web sitenize yeni ürünler veya sayfalar değiştikçe güncelleyebileceğiniz veya değiştirebileceğiniz bir konudur. Basit gibi gözükse de birden çok metriği göz önünde bulundurarak doğru bir strateji kurmak oldukça zordur. Ancak anahtar kelime stratejisini anladıysanız SEO çalışmalarınıza hızlıca başlayabilirsiniz. Unutmayın anahtar kelime stratejisi bir SEO’nun başlangıcı gibi gözükse de en temel ve dikkat edilmesi gereken konularından biridir.


SEO nedir? Google Analytics nedir ve nasıl kurulur? Yazılarımızı da inceleyebilirsiniz.