SEO Nedir?

Updated: Jul 8


Arama Motoru Optimizasyonu
SEO Nedir?

Öncelikle SEO’nun açılımına değinelim; SEO İngilizce ifade ile search engine optimization anlamına geliyor yani “arama motoru optimizasyonu”. Bunu da basit bir şekilde ifade etmek gerekirse işletmenizle ilgili dijital dünyada var olan hizmetlerin arama motorlarındaki görünürlüğünü arttırmak için yapılan tüm süreçlere denir.


SEO Nasıl Çalışmaktadır?


Google gibi arama motorları web sitelerindeki sayfaların hepsinden bilgi toplarlar ve bu topladıkları bilgileri bir dizine yerleştirmek için botları bulunmaktadır. Ve siz bir konu hakkında arama yaptığınızda karşınıza çıkacak sayfaların sıralamasını belirlemek için dizindeki tüm sayfaları kontrol eder.


Arama motoru optimizasyonunda Google’a bir ödeme yapmazsınız. Google aramalarında üt sıralara çıkabilmeniz için iyi bir SEO yönetimine ihtiyacınız vardır. Burada da SEO uzmanları devreye girer. Google reklamları gibi para vererek üst sıralara çıkma gibi bir durumunuzun olması mümkün değildir.


SEO’nun pazarlama için önemi nedir?


SEO pazarlamanın en temel yapı taşlarındandır. Çünkü bir müşteri veya bir blog sayfası olsanız bile her kullanıcı Google’da bir arama yaparak istediği bilgiye ulaşır. Bu durumda aramalar, siteler için en temel trafik kaynağıdır.


Web sitenizi optimize etmek için 4 neden?


Web sitenizi amacına uygun olarak, hedef kitlenize uygun hale getirin


Hedef kitlenize mümkün olan en iyi içeriği sunmanız gerekir. Web sitenizi belirli bir dönüşüme göre optimize edersiniz; satın alma, abone olma vb . ve bu hedefe odaklanabilirsiniz. Bu sayede siteniz ve arama motorları arasında bir bağ kurmuş olursunuz.


Organik trafiğinizi büyütün


Organik trafiğinizi para harcamadan SEO ile geliştirmek daha uzun soluklu olsa da daha fazla dönüşümle ve daha kalıcı sonuçlar elde edersiniz. Ancak paralı bir şekilde Google sıralarında üst düzeye daha kısa sürede çıksanız da kısa sürede daha yüksek maliyetler ödemeniz gerekebilir. Bu durumda bir SEO uzmanına para vermek daha mantıklı olmaktadır.


Var olan trafiğinizden yararlanın


Mevcut ve uzun süredir bir web siteniz var ise, web sitenize giren kullanıcıların hangi sayfalarda daha çok durduğuna, en çok hangi sayfayı tıkladığına bakabilirsiniz. Bunların takibini yaparak mevcut müşterinin ilgisini çekebilecek konulara veya içeriklere daha çok yer verebilirsiniz.


Bir kaydolma butonunuz var iste kaydolan kişiye kısa bir süre içinde web sitenize dönmesi için teşvik edecek bir mesaj gönderebilirsiniz.


Web sitenizi daha çok çalışmaya zorlayın


Buradaki demek istediğimiz web sitenize gelen ziyaretçilerinizin davranışlarını analiz ettikten sonra onlara uygun içerikler üreterek güven kazanmaktır. Hedef kitlenizi bu noktada iyi analiz ederek onarın beklentilerini mutlaka karşılamanız gerekir. Eğer gerçekten doğru bir araştırma yaptıysanız eski ziyaretçilerinizin tekrar web sitenize gelme oranı yüksek oranda artacaktır.


Web sitenizi nasıl optimize edebilirsiniz?


Verilerin analizi: Öncelikle web sitenizdeki tüm verileri analiz etmeye özen göstermelisiniz. Hiçbir veriyi takip etmezseniz zaten zaten ortada bir sorun ile karşılaşmanız mümkün olmayacaktır. Ancak belirli tıklama oranları ile web sitenizde bir şeylerin ters gittiğinizi en doğru şekilde analiz edebilir ve bu noktada çözümler üretebilirsiniz.


Bu verilere dışardan başka toollar kullanarak erişebileceğiniz gibi ücretsiz olarak Google’un sunduğu bir panel olan Google Search Console araçılığı ile ulaşabilirsiniz. Burada net bir şekilde trafik verilerinizi; oturum sayıları, tekil oturum sayısı, sayfalarınızdan veya web sitenizden hemen çıkma oranı gibi verileri görebilirsiniz.


seo nedir


Anahtar kelime araştırması: Bundan yıllar önce Google’da kendi isteğinize göre bir konu ve o konuya uygun kendi anahtar kelimenizi kendiniz belirleyip bir içerik oluşturabilirdiniz. Ancak artık işleyiş bu şekilde değil.


Ubersuggest gibi toollar kullanarak belirlediğiniz konu başlığı ile alakalı kelime araştırması yaparak yazınızda müşteri deneyimine uygun olarak ne kullanmanız gerektiğinin en doğru şekilde araştırmasını yapabilirsiniz.


Öncelikli olarak ana anahtar kelimenizi bulup bunun üzerine yoğunlaşır ardından kullanıcıların Google’da yapmış olduğu araştırmaların verilerine göre konunuzla alakalı uzun kuyruklu long-tail dediğimiz kelimelerinizi de çıkartarak içeriğinizi SEO’ya uygun şekilde oluşturabilirsiniz.


Zengin içerik üretimi: Her ne kadar bazı araştırma sonuçlarında blog yazıları okuyucuyu sıkmamalı ve kısa olmalı dense de yapılan SEO araştırmalarında en az 1500 kelimelik blog içeriklerinin üretilmesinin daha sağlıklı olduğu söylenmektedir. Aslında bunun için yapmanız gereken çok basit, belirlediğiniz konu ile ilgili bulduğunuz asıl anahtar kelimenizi Google’da aratarak Google’da organik olarak ilk sıralarda çıkan web sitelerin içeriklerine bakarak yazısınız uzunluğuna karar verebilirsiniz.


Yazınızın daha uzun olmasının SEO açısından daha verimli olacağının ön görülmesinin asıl sebebi Google botlarına bu sayede sayfanızda daha çok bilgi yer aldığını göstermiş olursunuz. Aynı zamanda sayfanızda ilgi çekici ve kitlenize uygun bir içerik oluşturduysanız bu da demektir ki sayfanıza gelecek ziyaretçi bu sayfada uzun süre kalacak yine bu da sizin Google’da üst sıralara çıkmanız için size yardımcı olacak etkenlerden biri olacaktır.


On-page SEO (Sayfa içi SEO): Eğer SEO ile ilgili ilk araştırmalarınız ise birazdan yazacaklarımıza daha önceden hâkim olmamış olabilirsiniz. Sayfa içi SEO sayfadaki meta title ve descriptionların düzenlenmesi, URL bilgileri, nofollow-dofollow, link juice vs konu başlıkları bu alana girmektedir. Her bir sayfa için mutlaka bunlara dikkat edilmeli ve tüm eksiklikler giderilmelidir.


Off-page SEO (Sayfa dışı SEO): Bu alan daha çok sayfanızın web sitesi dışındaki alanlardaki durumu ile alakalıdır. Bu konunun başında backlink çalışması gelmektedir. Backlink ise başka sitelerden kendi sitenize aldığınız linkler anlamına gelmektedir. Bunun dışında sosyal medya kanalları da off page alanına girmektedir. Tüm bu alanlarda da SEO’ya uygun bir biçimde çalışmalar ve düzenlemeler mutlaka yapmak gerekir.


seo nedir


Mobil optimizasyon: Bir web sitesi yaratırken bazılarımız mobil görünüme ve bu taraftaki ara yüze gerekli önemi vermemektedir. Ancak mobil cihazlardan web sitelerine gelen trafik de yadsınamayacak kadar fazladır. Bundan dolayı bir web sitesi tasarladığınızda muhakkak kullanışlı bir ara yüze sahip mobil teması bulup burada optimizasyon yapabilirsiniz.


Sayfanızı hızlandırın: Sayfa hızı web sitenize gelen kullanıcıların geri dönmemesi için dikkat etmenizi gerektiren ilk konulardan birisidir. Bir ziyaretçi sitenize geldiğinde eğer sayfa hızlı bir şekilde açılmazsa o ziyaretçi kesin bir şekilde sayfanızdan çıkacaktır. Bu yüzden sayfanızı hızlandırmak için neler yapacağınıza Google’ın page speed ınsights sayfasından bakabilirsiniz. Burada hem sayfa hızınızı görebilir hem de nasıl çözümlerle ilerlemeniz gerekeceğine dair bilgilere kolayca erişebilirsiniz. Ayrıca burada hem web sitenizin masaüstü kısmı hem de mobil kısmı için analiz yapılmaktadır.


Backlink(Geri bağlantılar): Her web sitesinin kalite puanını artırmanın en hızlı çözümü muhakkat aldığınız backlinklerdir. Yukarıdaki maddemizde de bahsettiğimiz gibi bu backlinklerin kaliteli olması gerekir. Hangi siteden backlink aldığınız çok önemlidir. Sitenin domain hızı ve puanı, spam sayısı, error sayısı ve tabiiki sitedeki diğer içeriklerin ne derece sizinle alakalı olduğu oldukça önemlidir.


Tüm bu yukarıdaki bahsettiklerimizle başlayarak SEO'ya uygun şekilde web sitenizde düzenlemeler yapmaya başlayabilirsiniz. Her ne kadar Google reklamları ile bazı sektörlerde arama sonuçlarında çok fazla reklamla ön plana çıkan web sitesi olsa da emin olun iyi bir SEO sizi hiçbir zaman geride bırakmaz. Bu yüzden uzun soluklu olacak bu sürece bir an önce başlayıp web sitenizi iyileştirme yolunda ilk adımı atabilirsiniz!


SEO'ya giriş yaptığımıza göre gelin daha fazlasıyla devam edelim. Bir sonraki yazımızı okumaya ne dersiniz!